Rally


En av rallysektionens tunga uppgifter under året är att arrangera traditionella Götenerundan.

Några medlemmar deltar som förare eller kartläsare, men många medlemmar återfinns bland funktionärerna. Att vara funktionär på en rallytävling är intressant och spännande! Även du kan bli funktionär! Det förekommer också att vi hjälper andra klubbar i deras arrangemang.


Götenerundan 2024

Det är hög tid att anmäla sig till årets Götenerundan. Tävlingsdatum är 4 maj. Tävlingen ingår i MegaRallyCup samt Västras Historiska Rallycup. Du anmäler dig genom Raceconsulting. Anmälan är förlängd t o m 28 april kl 18.00. Tävlingens längd ca 132 km totalt varav ca 38 km ss. Fördelat på två ss som körs två gånger. Tävlingsområde är precis som förra året Parken Götene (f d Folkets Park). Nytt är att anmälan sker på parken. Besiktningen genomförs kl 06.30-10.00 på Tunga Fordon, Kinnekullevägen 10 i anslutning till Arla i Götene. Första start är kl 09:30 ungdomsrally och övriga klasser kl 10:00 A/B/C-förare 4WD.

Här köper du programblad till Götenerundan

Du som vill se rallyt den 4 maj gör detta smidigast genom att köpa Götenerundans programblad, som finns på Preem Götene fr o m 3 maj på eftermiddan och lördag från tidig morgon även på Parken Götene dagen före tävlingsdagen och under tävlingsdagen. I programbladet finns tips på bra platser där du kan se rallyt.

Patrik Barth skriver noter till kartläsarna inför Götenerundan 2024. I filmen får du en inblick hur det går till att skapa noter!

Filmer inför Götenerundan

Notskrivaren Patrik Barth ovan är en av våra filmer inför Götenerundan. Två andra filmer är dels Claes Söderqvist, som satsar för fullt igen efter ryggoperation förra året. Kartläsare är Martin Andersson. Satsar gör även Richard Jonsson och kartläsaren Toni Andersson. Båda bilarna är anmälda till Götenerundan och du hittar filmerna på vår YouTube-kanal.

Götenerundan 2023

Götenerundan är Götene MK:s traditionella rallytävling, som 2023 genomfördes 6 maj och ingående i Svenska rallycupen. 205 bilar kom till start i tio klasser. Den största klassen var A-förare 2WD med 37 startande. Elitklassen – A/B/C-förare 4WD, samlade 27 startande med Kalle Gustafsson, Haninge, som segrare följd av Christoffer Haglund, Nyköping och David Nattsson, Falköping med Götene MK:s Sebastian Johansson som kartläsare. Götenerundan inkluderade fyra specialsträckor: Hangelösa 7,7 km, Stenum 11,8 km, Bränningsholm 8 km och Lönnekulla 6,8 km.
Film från Emotorsport (19:06 minuter). Film med Emil Friman och Tom Törngren på SS4. Duon hade sjätte bästa tid i sin klass. Kameran är monterad i bilen och är länkad från Emil Friman Motorsports YouTubekanal.
Götenerundan inledde Svenska rallycupen, som bestod av sex deltävlingar där Marknadsnatta var den sista 21 oktober. Nattsson/Johansson slutade tvåa i cupens elitklass och Richard Jonsson/Toni Andersson slutade fyra i sin klass.
Götene MK hade fyra medlemmar som medverkade i Götenerundan. Förutom kartläsaren Sebastian Johansson deltog föraren Richard Jonsson (bilden) med kartläsaren Toni Andersson i klassen C 2WD och kartläsaren Tobias Bragd i C VOC.

Richard Jonsson framför rallybilen under Nostalgikvällen 2023.

Första gången rallytävlingen Götenerundan omnämns är 1965

Under många år var GMK medarrangör av Skaraborgsnatta. 1965 var klubben huvudarrangör och fick mersmak. Idén föddes sedan det visade sig att intresset var stort bland de aktiva och 1966 genomfördes premiären för Götenerundan.
Av bevarade protokoll från styrelse- och medlemsmöten framgår att GMK bjöd in Skaraborgs motorklubbar till ett möte om Skaraborgsnatta. Mötet ägde rum på Brännebrona 14 september 1965. Avsikten var att klubben ville redovisa Skaraborgsnatta i början av året. Skövde MK beslutade överta stafettpinnen för Skaraborgsnatta.
Veckan efter Brännebronamötet beslutade styrelsen arrangera en egen T-tävling – Götenerundan – i januari 1966. Datumet överläts till tävlingskommittén, som beslutade 15 januari. T stod för Tillförlitlighet. Rallytävlingen benämndes “T-tävling” under 1960-talets arrangemang, men kallades under 1970-talet allt oftare för rally.
Under många år arrangerades Götenerundan under vintermånaderna, men har under senare år övergått till att vara en grusvägstävling.

Tore bjöd in de båda veteranerna Arne och Leif som mindes rallyt på 1960-talet.

Rallysportens internationella historia

1800-talet: Rallyns rötter går tillbaka till slutet av 1800-talet. 1894 hölls den första så kallade “hästlösa vagnstävlingen” i Paris, som senare spreds till andra delar av Frankrike. I Italien anordnades den första biltävlingen 1897.
1911: Det första officiella rallyt i Monte Carlo hölls och grundades av personer som var involverade i casinoverksamheten där. Det var också i samband med denna tävling som ordet “rally” blev etablerat. Sedan dess har tävlingen hållits varje år, med undantag för krigsåren.
1930-talet: Rallytävlingar blev populära i alperna, som det franska Rallye Internationale des Alpes. Samtidigt startade det brittiska RAC Rally 1932, som snarare var en njutningsfylld åktur mellan olika kuststäder.
1950-talet: En gyllene era för långdistansrally med lopp som Lissabonrallyt i Portugal, Tulpanrallyt i Nederländerna, Midnattssolsrallyt (numera Svenska rallyt) i Sverige, De tusen sjöarnas rally i Finland och Akropolisrallyt i Grekland. Arrangörerna började förlägga körsträckorna till mer utmanande vägar för att locka publik.
Interkontinentala rallytävlingar: På 1960- och 1970-talet dök det upp rallylopp i Sydamerika och Afrika. 1968 kördes ett lopp mellan London och Sydney genom Europa, Mellanöstern och Australien. 1970 anordnades ett lopp från London till Mexico City, med en äventyrlig rutt genom flera länder.
1979: Det klassiska Paris-Dakar-rallyt anordnades för första gången, och interkontinentala rallytävlingar blev en egen disciplin.


Filmen ovan är från Götenerundan 2023 och inleds med besiktningen dagen före.